A mérőrendszerek utólagos beszerelése csökkenti a mérések idejét és új piacot nyit a világszínvonalú termékek számára

A Future Advanced Manufacture Ltd (Future AM) vállalatot Mike Sullivan alapította harminc évvel ezelőtt és rögtön felismerte, hogy nem az árverseny a felfelé vezető út: „Mindig van egy „barkácsműhely” a környéken, ami bármilyen munkát elvégez olcsóbban is” – mondja. „Már az elején eldöntöttük, hogy úgy pozicionáljuk magunkat, hogy ezek a „barkácsműhelyek” ne versenyezhessenek velünk.” 

Mike megoldása az volt, hogy olyan műszaki tevékenységekre koncentrált, melyek egyedi sajátosságokat igényeltek: magas szellemi tulajdonú értékeket, a biztonság szempontjából kritikus alkalmazásokat és rendkívül bonyolult tervezést. „Ha ezt a hármat összegyúrjuk, a vevő már nem választhat pusztán a legalacsonyabb ár szerint, mert a jó hírét kockáztatja, vagy akár az ügyfelei életét is.”

A Future AM az orvosi, légiforgalmi, űrkutatási és olajkutatási ágazatok precíziós műszaki elemeire specializálódott: ezek a legnagyobb kihívást jelentő iparágak, ahol folyamatosan szükség van a kutatásra, fejlesztésre és tesztelésre. Craig Peterson, a cég ügyvezető igazgatója, aki egy ötéves vezetői kivásárlás közepén tart, így magyarázza: „Ügyfeleink kiemelkedő minőséget várnak a tervezés és a kivitelezés pontosságában, valamint a működési hatékonyságban egyaránt. A hosszú távú siker rendszereink és technológiánk folyamatos fejlődéséből és a magasan képzett mérnökeinkre fordított eszközökből ered. A Renishaw REVO 5-tengelyes rendszer 2010 júliusában történt megvásárlása csak a legutóbbi példa e folyamatban.”

A cég kiemelkedő szakértelemre tett szert a repülőgépiparban, így a „légiberendezésekhez gyártott kiemelkedően bonyolult alkatrészek és részegységek” területen mutatott képességeiért 2009 végén AS9100 tanúsítást kapott. „A szélcsatorna kísérletekhez használt aerodinamikai modellek egyik vezető tervezője és gyártója vagyunk Európában, az Airbus-szal és a bedfordi Repülőgépipari Kutatási Szövetséggel is több éve dolgozunk már.” – mondja Craig. 

Kiemelkedő hírneve segítette hozzá a céget az első jelentősebb amerikai szerződéshez még 2010 elején. „Nem árulhatok el sokat, de az új hajtóműrendszer titán lapátjai nagyon szigorú ellenőrzési folyamatot igényelnek.” – súgja meg Craig. „A meglévő méréstechnikai eszközeink erre nem voltak alkalmasak, ezért a Renishaw-hoz és a REVO 5-tengelyes rendszerükhöz fordultunk segítségért.”

A REVO olyan dinamikus, új bemérő rendszer, melynek feladata az új koordináta-mérőgépek (CMM-ek) kapacitásnövelése nagyobb pontosság, gyorsabb mérés, nagyobb automatizáltság és új képességek biztosításával. Rendkívül magas mérési sebességeknél a REVO szinkronizált mozgás és a Renscan5™ mérési technológia segítségével minimalizálja a koordináta-mérőgép mozgásának dinamikai hatásait. A CAD-vezérelt programozás előnyeinek teljes kiaknázásához a Renishaw MODUS™ szoftverét használjuk (ami szabványos ipari programozási nyelvvel működik). 

„Azért választottuk a Renishaw REVO és MODUS csomagját, mert a Dassault Systèmes CATIA® biztonságos adatátviteli alapjaira digitális termékdefiníciós (DPD) ciklust fejlesztettünk.” – magyarázza Mike. „Ezzel lehetővé válik, hogy megrendelőinkkel és beszállítóinkkal gyorsan és biztonságosan oszthassunk meg információkat, többek között CAD fájlokat is. Olyan rendszerre van szükségünk azonban, amelyik képes felvenni és közvetlenül kiegészíteni a CATIA V5 fájlokat, így tudhatjuk, hogy a termelési folyamatban végig ugyanazon a CAD fájlon dolgozunk. A MODUS pontosan ezt biztosítja. A meglévő CMM-et is REVO fejjel szereltük fel, amivel jelentősen felgyorsult a mérés.

A szoros projektbeosztás miatt a Future AM először a Renishaw-nál használt egy REVO-t (szintén Gloucestershire-ben) a munka hitelesítésére, miközben a saját rendszerüket telepíttették. „A Renishaw óriási segítséget jelentett számunkra” – mondja Craig. „Minden lapátot sikerült időben kiszállítanunk visszaküldött alkatrész nélkül, a költségvetés betartásával. Még a tartalék próbalapátok mérése is rendben volt. Az eredmény: amerikai ügyfelünk további megrendelést fontolgat. De nem ez az egyetlen jó dolog ebben a 250 000 dolláros projektben.”

A REVO és MODUS rendszerekbe történő befektetés már más területeken is hozott a konyhára. „A méréstechnikai részlegünk végső hitelesítési folyamatát 80%-kal növelte.” – hozza fel Craig. „Például a Highwater Products számára készült nagy pontosságú képalkotó dobon végzett munka ellenőrzése egy órát vett igénybe a régi gépen. Ezzel szemben a REVO-nak mindez kb. 10 percig tart, ráadásul a Modus szoftverrel nőtt a megmunkálás utáni műveleteink pontossága a szoftver által készített jegyzőkönyv részletessége miatt.”

A hatékonyság és pontosság ilyen fokú javulása lehetővé tette a vállalat számára a reverse engineering biztosítását. Ahogy Craig magyarázza: „A megrendelők gyakran kérdezik, hogy meg tudjuk-e csinálni nekik ezt a darabot, ha nem áll rendelkezésre CAD fájl (általában azért, mert még a CAD előtti időszakban készült). Nos, most már igen. Először lézerrel letapogatjuk az alkatrészt, az adatokat pontfelhővé alakítjuk, amit aztán át tudunk futtatni a SolidWorks® & Visi Reverse szoftveren, mellyel virtuális 3D felületet hozunk létre. A klónozott alkatrészek elkészítése előtt az esetleges műszaki folyamatok hitelesítéséhez a REVO segítségével hasonlítjuk össze az új virtuális felületet és az eredeti alkatrészt.”

Az új rendszerrel a Future AM továbbra is európai versenytársai előtt marad az aerodinamikai tesztelésben. „Mindig fennáll a veszélye, hogy lemaradunk a technológiában, de a REVO és a MODUS kombinációja az elérhető egyik legkifinomultabb mérési és jegyzőkönyvezési rendszer, ezért megfelelő biztosíték a jövőre nézve és több hasznát látjuk a versenytársaink által használt technológiák lemásolásával szemben.” – állapítja meg Craig. 

„Lehetővé teszi számunkra, hogy az eredeti CAD modellel történő közvetlen összevetéssel szerezzünk ellenőrző adatokat táblázatos és képi formában is, ezzel is megfelelve ügyfeleink magas szintű előírásainak. Ezek között megtalálható a teljes keresztmetszetű letapogatás, valamint a felületi hullámosság és ferdeség feltételei.”

Az utolsó meglepő tapasztalat az volt, hogy a Future AM-et alvállalkozóként alkalmazó ügyfelek még olyan esetben is a céget kérték fel végellenőrzésre és hitelesítésre, amikor nem is vett részt az eredeti termék elkészítésében. „Még csak néhány hónapja, hogy megvásároltuk a REVO/MODUS rendszerünket és 2011-ig nem is akartuk reklámozni, de hála a szóbeszédnek, jelenlegi ügyfeleink már tudnak új lehetőségeinkről. 

Tudják, hogy nem csak tervezünk és gyártunk, de ISO 9001:2008 vagy AS9100 tanúsítással átfogó szolgáltatást is kínálunk. Az is tetszik nekik, hogy csapatunk zökkenőmentesen képes integrálni a meglévő rendszerünkbe az eredeti adatok biztonságos csatornákon történő továbbítása mellet, ezáltal mintegy házon belüli egységet alkotnak.” Habár Craig elégedett, hogy a REVO/MODUS beruházás máris jelentősen hozzájárult a cég sikeréhez, egy probléma azonban még maradt: „2011-ben át kell gondolnunk további beruházások végrehajtását méréstechnikai részlegünkben, hogy meg tudjunk birkózni az új megbízásokkal.”